اشتراک گذاری

نگهداری از ویدئو پروژکتور

نگهداری از ویدئو پروژکتور در صورتی که بر اساس استانداردها و شیوه های ذکر شده از سوی شرکت سازنده انجام پذیرد نه تنها سبب افزایش عمر این دستگاه می گردد بلکه در دراز مدت کیفیت و عملکرد این دستگاه را در بالاترین سطح حفظ خواهد کرد. توجه داشته باشید که شیوه نگهداری و سرویس  ویدئو پروژکتورها با توجه به مدل و برند آنها متفاوت است. اما در این میان اصول و استانداردهای کلی ای وجود دارد که می توان آنها را درباره تمامی پروژکتورها پیاده کرد. تعمیر و نگهداری منظم تمامی قطعات مختلف پروژکتور، مانند فیلترهای پروژکتور، لنز، لامپ و بدنه ی آن برخی از این استانداردهای کلی در نگهداری از ویدئو پروژکتور است.

پیاده سازی این اصول به صورت روزانه و در حین استفاده از پروژکتور می تواند تأثیر بسزایی در افزایش طول عمر این دستگاه داشته باشد. شما کاربران گرامی در صورت نیاز به خدمات مرتبط با سرویس و تعمیر ویدئو پروژکتور می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با کارشناسان ما در نمایندگی تعمیرات ویدئو پروژکتور تماس بگیرید.

روش های نگهداری از ویدئو پروژکتور

روش های نگهداری از ویدئو پروژکتور

روشهای نگهداری از ویدئو پروژکتور که در بخش زیر به آنها خواهیم پرداخت عبارتند از انتخاب بهترین موقعیت برای پروژکتور، تمیز کردن لنز ویدئو پروژکتور، نگهداری از لامپ پروژکتور به منظور افزایش عمر مفید آن و در نهایت تمیز کردن فیلترها.

همانگونه که پیش از این گفته شد، اینها اصول کلی و استانداردهایی است که می توان از آنها در نگهداری از ویدئو پروژکتورها -صرف نظر از برند و نوعشان- استفاده کرد. جهت دریافت اطلاعات تخصصی در این باره بهتر است به بروشورهای موجود به همراه هر دستگاه مراجعه نمایید.

1. انتخاب صحیح موقعیت پروژکتور

نخستین اصل در نگهداری از ویدئو پروژکتور انتخاب صحیح موقعیت پروژکتوراست. پروژکتور حداقل ۶۰ سانتی متر فضای خالی در اطراف برای تهویه ی هوای نیاز دارد. عدم رعایت این اصل از تهویه هوای گرم دستگاه جلوگیری کرده و به آن آسیب خواهد زد. نکته شاین ذکر دیگر در این باره توجه به دمای اتاقی است که ویدئو پروژکتور در آن قرار دارد. این دما می بایست بالاتر از ۴ درجه ی سانتی گراد یا پایین تر از ۳۰ درجه ی سانتی گراد باشد. در صورت نصب پروژکتور بر روی سقف از عدم نزدیکی آن به دریچه های حرارتی یا دستگاههای تهویه مطبوع مطمئن گردید. در زمان نصب پروژکتور به منظور حفظ اصول نگهداری از ویدئو پروژکتور به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • عدم استفاده از ویدئو پروژکتور در اتاق های پر از دود (دود شانس آسیب دیدن اپتیک های پروژکتور را به شدت افزایش می دهد).
  • عدم استفاده از پروژکتور در مکان های با رطوبت بالا (رطوبت بالا به تصویر صفحه ی نمایش آسیب می رساند).
  • گردگیری پروژکتور و عدم استفاده از پروژکتور گردو خاک گرفته. (جهت پیشگیری از گردو خاک گرفتن پروژکتور بهتر است در هنگام نظافت کلاس ها، سالن ها و مکان هایی که ویدئو پروژکتور در آن ها نصب شده است از وسایلی استفاده شود که گرد و خاک تولید نمی کنند)

2. تمیز کردن اصولی لنز ویدئو پروژکتور

دومین اصل در نگهداری از ویدئو پروژکتور رعایت استانداردهای لازم در زمان تمیز کردن لنز این دستگاه است. لنز این دستگاه باید ماهانه یکبار تمیز شود تا تصاویر ارسالی با کیفیتی در حد مطلوب از پروژکتور ارسال شود. برای این کار بهتر است از یک پارچه ی نرم، خشک و بدون پرز نیاز استفاده کنید. از الکل ایزوپروپیل هم می توانید برای تمیز کردن لنز استفاده کنید. توجه کنید که در پاک کردن لنز ویدئو پروژکتور نباید از سایر پاک کننده ها، حلال ها یا مواد شوینده ی قوی استفاده نمایید. زیرا این کار به لنز دستگاه آسیب می رساند. سایر نکات مرتبط با این بخش عبارتند از:

  • از دستمال کاغذی استفاده نکنید. (به دلیل وجود فیبرهای سخت در دستمال کاغذی، لنز ویدئو پروژکتور آسیب خواهد دید).
  • از استفاده از مقدار زیاد پاک کننده ی لنز خودداری کنید.
  • پاک کننده ی لنز را مستقیم بر روی لنز استفاده نکنید (در صورت نیاز به پاک کننده ابتدا مقداری از ماده ی پاک کننده را روی پارچه ریخته، و سپس پارچه را به آرامی بر روی لنز مالیده و به صورت دایره ای شکل حرکت دهید. اگر پس از فرآینده تمیز کردن لنز از پروژکتور استفاده نخواهید کرد حتماً درب لنز را ببندید).
مراقبت از ویدئو پروژکتور

3. مراقبت از لامپ ویدئو پروژکتور

سومین اصل در نگهداری از ویدئو پروژکتور توجه به لامپ ویدئو پروژکتور است. لامپ ویدئو پروژکتور یکی از گران قیمت ترین قطعات این دستگاه است. این قطعه تنها بخشی است که احتمالاً کاربر در زمان استفاده از ویدئو پروژکتور (در دراز مدت) ناچار است که بارها نسبت به تعویض آن اقدام کند. برای افزایش عمر لامپ پروژکتور بهتر است پس از استفاده از پروژکتور و خاموش شدن لامپ آن، از کشیدن دو شاخه دستگاه از پریز برق خودداری کنید. زیرا دستگاه برای خنک سازی خود و لامپ موجود در آن نیاز به فن های خود دارد.

بدیهی است که فن های دستگاه نیز نیاز به انرژی برق دارند. بنابراین می بایست با اتمام کارف دو شاخه دستگاه در برق بماند تا انرژی مورد نیاز فن ها جهت خنک سازی دستگاه تأمین شود. در غیر اینصورت لامپ ویدئو پروژکتور به مدت طولانی داغ باقی خواهد ماند. داغی بیش از حد لامپ در بعضی موارد حتی باعث سوختن ناگهانی لامپ میگردد. رعایت این نکته در نگهداری از ویدئو پروژکتور و افزایش عمر مفید آن بسیار ضروری است. راهکارهای دیگر جهت افزایش عمر لامپ پروژکتور عبارتند از:

  • استفاده از حالت اکو دستگاه. در این وضعیت لامپ با میزان نور کمتر و به مدت بیشتری کار خواهد کرد. (البته کیفیت تصویر ارسالی کاهش فاحشی خواهد یافت که جبران آن با تاریک سازی محیط امکان پذیر خواهد بود)
  • عدم جابجایی ویدئو پروژکتور در هنگام داغ بودن (به دلیل احتمال بالای شکنندگی رشته های آن)
  • خودداری از روشن خاموش کردن های مداوم دستگاه. (انجام این کار به صورت متوالی می تواند به رشته های لامپ آسیب برساند.)

آخرین اصل در نگهداری از ویدئو پروژکتور و افزایش عمر مفید آن تمیز کردن فیلترها در زمان مشخص است. تشخیص این زمان به طرق متعددی امکان پذیر است. برای مثال برخی دستگاه ها خود چراغی دارند که فرارسیدن این زمان را به کاربر اعلام می کنند. نشانه های زیر نیز حاکی از فرارسیدن زمان تعویض فیلترهای ویدئو پروژکتور است:

  • چراغ LED ویدئو پروژکتور با رنگ نارنجی در حال هشدار و چشمک زدن است. (داغی بیش از حد دستگاه)
  • چراغ LED ویدئو پروژکتور با رنگ قرمز در حال هشدار و چشمک زدن است. (وجود اشکالاتی در فن خنک کندده یا سنسور دما)
  • چراغ LED ویدئو پروژکتور با رنگ قرمز ثابت شده است. (داغی بیش از حد پروژکتور و احتمال خاموشی آن به صورت خودکار)
  • وجود گرد و خاک در هوای خروجی از فن
  • تیرگی تصویر ارسال شده از ویدئو پروژکتور

4. تمیز کردن فیلتر

اصل نهایی در نگهداری از ویدئو پروژکتور آگاهی از نحوه تمیز کردن فیلتر آن است. برای این کار پس از جداسازی پوشش فیلتر و خارج کردن فیلتر، می بایست از دستگاه های مخصوص فشار هواست جهت پاکسازی فیلتر دستگاه استفاده کرد. (توجه داشته باشید که شستن فیلتر با آب و شوینده ها ممکن است به  فیلتر آسیب رساند بنابراین از این کار خودداری کنید). محل فیلتر و نحوه جداسازی آن معمولاً در دفترچه دستگاه آموزش داده شده است.

نگهداری از ویدئو پروژکتور

6. بررسی جریان داشتن هوا 

اگر پروژکتور خود را سقفی نصب کرده اید، مطمئن شوید که ناحیه نزدیک فن ورودی پروژکتور تمیز است و در مسیر مستقیم هیچ گونه دریچه گرما یا هوا قرار ندارد. مطمئن شوید که صفحات نصب دریچه فن را مسدود نکرده و جریان هوای کافی در اطراف پروژکتور وجود دارد تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود. از استفاده از پروژکتور خود در محیط های پر دود یا آلوده و گرد و غبار خودداری کنید. دود می تواند به اپتیک پروژکتور آسیب برساند.

نمایندگی ویدئو پروژکتور و واحدهای تعمیرات

نمایندگی تعمیرات پروژکتور ارائه دهنده تمامی خدمات مرتبط با بازسازی، تعمیر، بازیابی، سرویس و گردگیری پروژکتورهای موجود در بازار است. خدمات ارائه شده در این مرکز محدود و منحصر به دستگاهی خاص نیست و تمامی پروژکتورهای NEC، ایسر، کانن، پاناسونیک و … را شامل می گردد. نمایندگی تعمیرات پروژکتور واحدهای تعمیرات تخصصی انواع پروژکتور را با تیمی از باتجربه ترین  مهندسین و  متخصصین تعمیرات راه اندازی نموده است.

این واحد با بهره گیری از سال ها تجربه در امر تعمیرات سخت افزار و استفاده از بروزترین تجهیزات الکترونیکی، کلیه تعمیرات سخت افزاری انواع پروژکتور و پیاده سازی اصول نگهداری از ویدئو پروژکتور را با قطعات اورجینال و مناسب ترین هزینه به مشتریان عزیز ارائه می دهد. کاربران این محصولات می توانند صرف نظر از برند دستگاه خویش به نمایندگی تعمیرات پروژکتور مراجعه نموده و تخصصی ترین خدمات مرتبط با دستگاه خویش را دریافت نمایند. واحدهای تعمیر ویدئو پروژکتور در بخش زیر معرفی می گردند.

4/5 (2 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید